Nationellt —
Cyber Crime Investigation Bureau (CCIB) varnar restauranger för bedragare som klär ut sig som kunder och ber om återbetalning via appar för matleverans.
CCIB talesman Pol. Överste Krishna Pattanacharoen sade att scammers drar fördel av den utbredda användningen av matleveransapplikationer i Thailand.
Dessa bedragare utger sig för att vara kunder och lurar omedvetna restauranger genom att begära återbetalningar och hävdar att de inte fått rätt beställning.
Pol. Överste Krishna sa att denna typ av bedrägeri blir allt vanligare baserat på antalet onlineklagomål som CCIB tar emot. Enligt statistiken från 1 mars 2022 till 5 juni 2023 har det rapporterats 9,768 3.58 fall av sådana bedrägliga aktiviteter, vilket står för 351 % av de totala rapporterade onlinebrottsfallen och åsamkas en skada på XNUMX miljoner baht.
Enligt Pol. Överste Krishna, de som är inblandade i denna typ av bedrägeri riskerar att få fängelse i högst fem år och böter på högst 100,000 100,000 baht eller båda. De bryter också mot databrottslagen som ger böter på högst XNUMX XNUMX baht och ett fängelse på högst fem år eller båda.