Phukets flygplats klargör efter att 300 passagerare lämnat över natten efter att flyget inte kunde lyfta på grund av överbokning

Phuket -

Phukets internationella flygplats klargjorde situationen efter att mer än 300 passagerare lämnats över natten då ett flyg inte kunde lyfta på grund av att det inte fanns tillräckligt med platser.

Problemet hade blivit viralt i sociala medier i morse (2 decembernd). Sociala medier delade historien om mer än 300 passagerare som lämnades på flygplatsen efter midnatt (december 2) eftersom en av passagerarna inte hade någon plats eftersom platserna var fulla.

Phuket International Airport Public Relations berättade för Phuket Express idag att flight nr. VZ309 kom från Vietjet Airlines och var på väg från Phukets internationella flygplats till Suvarnabhumi flygplats.

Planet hade precis börjat röra sig från parkeringsplatsen innan kaptenen anmälde att han skulle vända tillbaka till parkeringsplatsen fem minuter efter midnatt. Kaptenen rapporterade att antalet passagerare var över gränsen och att en kund inte hade någon plats, vilket tvingade hela planet att vända. Flyget blev ytterligare försenat innan banan stängdes och flygbolaget beslutade att ta några passagerare till hotell. Flyget lyfte idag, den 2 december, klockan 10:34

Det var oklart om passagerarna fick kompensation för förseningen över natten. Det var också oklart varför flygbolaget inte erbjöd några individuella passagerare kredit eller rabatt för att ta ett senare flyg, vilket undviker att problemet drabbar alla.

Anledningen till att en av passagerarna inte hade en plats beror på att ett annat flyg, VZ2304 från samma flygbolag, som gick från Suvarnabhumi flygplats till Phuket, inte kunde lyfta i Bangkok på grund av ett oidentifierat problem som gjorde att planet inte anlände på Phukets flygplats.

Detta gjorde att en tredje flygning, VZ2305 från samma flygbolag, som gick från Phukets internationella flygplats till Suvarnabhumi flygplats, också ställdes in eftersom denna var tänkt att använda samma plan som VZ304.

En av passagerarna som hade en flygbiljett på flight VZ2305 flyttades till flight VZ309 av flygbolaget. Men mänskliga misstag verkade göra att personalen inte märkte att VZ309 redan var full och innan problemet uppmärksammades hade flyget redan börjat lämna parkeringsområdet.

Både flygplatsen och flygbolaget bad om ursäkt för händelsen till kunder som lämnat över natten.

-=-=-=-=-=-=-=–=-=-=-=-=-=-=-=

Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev och få alla våra nyheter levererade till dig i ett spamfritt dagligt e-postmeddelande Klicka här! ELLER skriv in din e-postadress nedan!

Hjälp till att stödja Phuket Express 2022!

Prenumerera
Goongnang Suksawat
Goong Nang är en nyhetsöversättare som har arbetat professionellt för flera nyhetsorganisationer i Thailand i många år och har arbetat med The Pattaya News i mer än fyra år. Specialiserat främst på lokala nyheter för Phuket, Pattaya, och även vissa nationella nyheter, med tonvikt på översättning mellan thailändska till engelska och att arbeta som en mellanhand mellan reportrar och engelsktalande skribenter. Kommer ursprungligen från Nakhon Si Thammarat, men bor i Phuket och Krabi förutom när man pendlar mellan de tre.