Thailand ser ökade utgifter för turism under kinesiska nyårsperioden

PRESSMEDDELANDE:

BANGKOK8 februari 2024 – Data från den ledande globala resetjänsteleverantören Trip.com Group har avslöjat att Thailand kommer att se en ökning med 44.3 % av de totala reseutgifterna för inkommande bokningar när man jämför årets kinesiska nyår (CNY) med 2023 års CNY-period, med utgifter för utresande resenärer ökar med 70.8 %.

En del av anledningen till ökade utgifter kan bero på att sydostasiatiska turister gör längre resor, med fler resenärer som reser utanför Sydostasien (SEA) under 2024 CNY-perioden. Förra året var 72 % av CNY-resorna inom SEA, men detta har gått ner till drygt hälften (50.2 %), medan den andra hälften besökte destinationer längre bort.

Kanske inte överraskande att SEA-länder som har helgdagar för kinesiska nyåret (Singapore, Malaysia, Vietnam, Indonesien, Filippinerna, Brunei) ser fler resor under veckan med CNY än länder som inte har CNY helgdagar (Thailand, Kambodja, Laos , Myanmar). I veckan för CNY utgör länder med CNY helgdagar 69.1 % av alla SEA-bokningar, jämfört med 59 % av alla SEA-bokningar för veckan före CNY.

Ytterligare två trender som går över marknader är förlängningen av bokningsfönster och nöjesparkernas popularitet. Resenärer planerar nu sina resor längre i förväg, och bokningsfönstret för resor som kommer från Thailand mer än fyrdubblas – från nio dagar till 40 dagar – denna CNY jämfört med förra året. Detta liknade Malaysia, där bokningsfönstret ökade från 12 dagar till 51 dagar, där Singapore såg en ökning med två och en halv gånger – från 18 dagar till 46 dagar.

Samtidigt är det nöjesparker som råder över de mest populära attraktionerna för turister från Sydostasien. Hong Kong Disneyland är det bästa valet för resenärer från Thailand, Singapore och Malaysia, med Universal Studios Japan; Tokyo Disneyland; Universal Studios Singapore; och Warner Bros Studio Tour Tokyo – The Making of Harry Potter som utgör resten av thailändska resenärers fem främsta utländska attraktioner.

Diane Cui, General Manager, Trip.com Thailand, sa: "Förra veckan samarbetade vi med Thailands turistmyndighet för att vara värd för en Super World Trip BOSS Live-session i Bangkok, som samlade in 100 miljoner THB GMV på en dag. Vi förväntar oss att resebranschen i Thailand kommer att fortsätta sin sunda återhämtning i år, särskilt med den senaste undertecknandet av det visumfria reseavtalet mellan de thailändska och kinesiska regeringarna, och ser fram emot att välkomna fler besökare från hela världen till detta vackra land .”

Det föregående är ett pressmeddelande publicerat med fullständigt tillstånd och auktorisation av organisationen/organisationerna som anges i PR-materialet och TPN-media. Uttalandena, tankarna och åsikterna från organisationen som är inblandade i pressmeddelandet är helt deras egna och representerar inte nödvändigtvis de från TPN media och dess personal.

Goongnang Suksawat
Goong Nang är en nyhetsöversättare som har arbetat professionellt för flera nyhetsorganisationer i Thailand i många år och har arbetat med The Pattaya News i mer än fyra år. Specialiserat främst på lokala nyheter för Phuket, Pattaya, och även vissa nationella nyheter, med tonvikt på översättning mellan thailändska till engelska och att arbeta som en mellanhand mellan reportrar och engelsktalande skribenter. Kommer ursprungligen från Nakhon Si Thammarat, men bor i Phuket och Krabi förutom när man pendlar mellan de tre.