Thailändska regeringen debatterar alkoholreklam, försäljningstider

Nationell-

Den 10 januari 2024 föreslog Thaophiphob Limchitrakorn, Bangkoks parlamentsledamot från Move Forward Party, en omprövning av ett lagförslag om strängare alkoholkontroll angående reklam för alkoholhaltiga produkter under ett nyligen parlamentariskt möte.

Det fanns tre utkast till lagen om kontroll av alkoholhaltiga drycker som diskuterades, inklusive två utkast från den offentliga sektorn och utkastet av Mr. Thaophiphob Limchitrakorn, Bangkoks parlamentsledamot från Move Forward Party.

Det första utkastet, med titeln artikel 32 om reklam och stöds av olika anti-alkoholgrupper, skulle stärka nuvarande regler och ändra lagen att helt förbjuda användningen av logotyper som liknar logotyper för alkoholhaltiga drycker på läsk, vatten och andra drycker. Det betyder att reklam för vissa märken av alkoholfria drycker, som läsk och vatten, med logotyper som liknar alkoholhaltiga drycker, skulle anses vara en överträdelse, sa Thaophiphob.

Som ett exempel, om detta lagförslag skulle godkännas, kunde Chang eller Singha, etc. inte använda samma logotyp som används för alkoholprodukter på alkoholfria produkter för att annonsera eller sponsra evenemang.

Thaophiphob föreslog ett alternativ i det andra utkastet, som tillåter reklam men inom rimliga gränser, som syftar till att ta itu med problemen hos vanliga individer som borde få lägga upp eller marknadsföra öl utan att riskera fängelse eller böter på 50,000 XNUMX baht, bara för att ha publicerat en ölbild på sociala medier.

De nuvarande böterna för reklam för alkoholhaltiga produkter av vanliga individer är dyrare än böterna för rattfylleri, anmärkte Thaophiphob. Han påpekade också att om alkoholmarknaden som hantverksöl öppnas ytterligare, eftersom förslag pågår, hur någon av de nya små startupen kunde berätta för juridiska vuxna kunder om sina produkter om de inte ens fick göra ett enda inlägg om det.

Thaophiphob föreslog också i det andra utkastet att häva förbudet mot försäljning av alkohol under vissa perioder i Thailand. I vissa länder är begränsning av försäljningstid inte relaterad till kontroll av alkoholhaltiga drycker; det resulterar i ökad konsumtion och fylleri, sa Thaophiphob. Som ett exempel skulle detta avskaffa det mycket impopulära förbudet mot att sälja alkohol mellan kl. 2 och 5.

Det nämndes dock inte under riksdagsmötet om eventuella möjligheter att häva förbudet mot att sälja alkohol på religiösa högtider, konstaterade TPN.

Efter att ha låtit riksdagsledamöter uttrycka sina åsikter, majoriteten gick med på att lätta på kontrollen av alkoholhaltiga drycker. Mötet enades med 257 för, 156 emot och 7 nedlagda röster, och beslutade att skicka tillbaka förslaget till alkoholkontrolllag till regeringen för vidare behandling inom 60 dagar innan det presenteras för ytterligare en omröstning i parlamentet.

Även om utkastet fortfarande är i förslagsstatus, detta är ett gott tecken för dem som hoppas att reklamreglerna för alkohol kommer att luckras upp och att vissa tider som förbjuder försäljning av alkohol kommer att hävas.

Den här artikeln dök ursprungligen upp på vår systerwebbplats The Pattaya News.

Kittisak Phalaharn
Kittisak har en passion för outgoing hur tufft det än blir, han kommer att resa med en äventyrlig stil. När det gäller hans intressen för fantasy är detektivgenrer i romaner och sportvetenskapliga böcker delar av hans själ. Han arbetar för Pattaya News som den senaste skribenten.