Thailand, 21 februari 2025 – Thienprasit Chaiyapatranun, ordföranden för Thai Hotels Association (THA), lyfte fram Sydostasiens förändring mot att locka turister med höga utgifter för hållbar tillväxt. Thailand strävar efter att öka besökarnas utgifter istället för att enbart fokusera på antalet ankomster.
Som ett resultat av detta har Thailands regering lanserat Amazing Thailand Grand Tourism and Sports Year 2025, med inriktning på 39 miljoner utländska turister och 3.5 biljoner baht i intäkter, främst från internationella besökare.
År 2024 genererade landet omkring 1.67 biljoner baht från utländsk turism. Världsbanken varnar dock för att även om Thailands ankomster 2025 kan överträffa nivåerna före pandemi, kan utgifterna per resa minska med 20 %.
Rewat Kongchatri, styrelseledamot i Nightlife Business Trade Association, noterade en ökande efterfrågan på premiumturismupplevelser, särskilt bland unga resenärer med höga utgifter. Thailand är väl positionerat för att dra nytta av denna trend genom sin mångsidiga och världsberömda kulinariska scen.
Anchalee Bhumisrikaew, en representant för Asia Pacific International Spirits & Wines Alliance (APISWA), betonade att F&B (matservice) spelar en avgörande roll för att öka turismens tilltal.
Oxford Economics och APISWA rekommenderar att beslutsfattare förbättrar tillgängligheten till förstklassiga restauranger och nattliv, inklusive omprövar Thailands förbud mot försäljning av alkohol mellan 2 och 5, vilket skulle kunna hjälpa serviceföretag att bättre möta utländska turisters förväntningar.
Rapporten "Capturing High-Quality Tourism for Southeast Asia" avslöjade att:
- 71 % av de tillfrågade resenärerna prioriterar F&B-upplevelser framför kulturella sevärdheter och shopping, och 75 % av höginkomstturisterna betonar denna faktor.
- Turister är 2.5 gånger mer benägna att välja destinationer med förstklassiga F&B-alternativ.
- Besökare med höga utgifter är villiga att betala 250 USD extra per person och dag för förstklassiga F&B-upplevelser.
- Säkerhet är en högsta prioritet, med 84 % av resenärerna anser att det är viktigt i valet av destination.
Undersökningen omfattade 1,800 XNUMX potentiella resenärer från Kina, Sydkorea, Australien, USA och Storbritannien, och belyser den växande effekten av premium F&B på turismtrender i regionen.
Som ett resultat har uppmaningarna från alla turist- och besökssektorer ökat avsevärt för att eliminera det långvariga alkoholförbudet på 2-5 eftermiddagar och att överväga att lätta på restriktionerna för religiösa helgdagar, som helt förbjuder alkoholförsäljning och möjligen tillåter försäljning på hotell för turister som en början. TPN Media noterar att det tidigare fanns ett undantag för personer som bodde på hotell på religiösa helgdagar men detta undantag upphörde kort efter 2014 Prayut Chan'O Cha ledde militärkuppen som en av deras förändringar.
Den thailändska regeringen har avvisat förslag om att helt häva restriktioner för alkoholförsäljningstid, men regeringen, ledd av premiärminister Paetongtarn Shinawatra, överväger enligt uppgift starkt att avsluta det kontroversiella förbudet mot eftermiddagsförsäljning, som har funnits i årtionden och vars ursprungliga syfte, än i dag, debatteras hårt.
TPN-media noterar att tillämpningen av förbudet mot eftermiddagsförsäljning i bästa fall är skakigt, särskilt i mindre "mamma och pop"-butiker och restauranger, men att häva förbudet helt skulle gynna alla återförsäljare, inklusive livsmedelsbutiker och närbutiker där turister ofta kan ses förvirrade över varför förbudet är på plats under eftermiddagarna.
Den här artikeln dök ursprungligen upp på vår systerwebbplats The Pattaya News.