PRESSMEDDELANDE:
När barn möter aldrig tidigare skådade utmaningar världen över, uppmanar UNICEF till enade åtgärder mot En bättre morgondag, idag.
BANGKOK, 7 november 2024 – UNICEF Thailand lanseras idag En bättre morgondag, idag, en offentlig kampanj som uppmanar samhället att gå samman för att skapa en säkrare, hälsosammare och mer hoppfull framtid för varje barn. I en värld av eskalerande konflikter, hälsokriser, fattigdom, ojämlikhet och klimatrelaterade katastrofer, uppmanar UNICEF omedelbara åtgärder för att upprätthålla barns rättigheter och hjälpa varje barn att nå sin fulla potential.
Kampanjen kommer att innehålla uppmärksammade offentliga evenemang, en inspirerande kampanj i sociala medier och kändisgäster. Det kommer att ge alla i Thailand möjligheten att delta och visa sitt engagemang för barn genom att dela kampanjbudskapet, gå med i evenemang online eller personligen eller vidta mer direkta åtgärder.
Globalt står barn inför en rad komplexa och sammanlänkade utmaningar. UNICEF uppskattar att:
- 330 miljoner barn lever i extrem fattigdom, varav hälften av dem i konfliktområden
- 200 miljoner barn står inför utvecklingsutmaningar på grund av undernäring
- 86 miljoner tonårsflickor lämnar skolan
- 559 miljoner barn utsätts för intensiva värmeböljor till följd av klimatförändringarna.
Barn i Thailand står också inför flera utmaningar, vilket understryks av de senaste översvämningarna som exponerade deras sårbarhet för klimatrelaterade katastrofer. UNICEFs undersökning belyser effekterna av ojämlikhet, med 15 procent av eleverna som inte fullföljer gymnasiet, mindre än hälften av barnen i årskurs 2 och 3 har grundläggande läsförmåga och 13 procent av barnen växer upp försvagade på grund av dålig kost.
"Barn runt om i världen - inklusive i Thailand - står inför en framtid av djup osäkerhet, från hotet om klimatförändringar och störande teknologi, till ekonomiska, sociala och demografiska utmaningar", säger Kyungsun Kim, UNICEFs representant för Thailand. "Vi kan inte använda gamla tillvägagångssätt för att lösa dessa nya problem, vi måste ta steget och arbeta på ett kreativt, beslutsamt och enat sätt så att alla barn känner sig trygga, stöttade och redo att möta morgondagens utmaningar. Vi arbetar redan med den kungliga thailändska regeringen och partners för att skapa policyer och tjänster som förbättrar barns liv, och denna nya kampanj kommer att rikta allmänhetens uppmärksamhet på de akuta utmaningar yngre generationer står inför och ge individer möjlighet att vidta åtgärder för att förbättra barns liv.”
En bättre morgondag, idag lanseras inför Världsbarndagen den 20 novemberth 2024 och löper fram till Thailändska barns dag den 11 januarith 2025. En serie evenemang och onlineaktiviteter kommer att uppmana individer, företag och myndigheter på nationell och lokal nivå att gå samman för att omsätta sitt stöd till barn i handling.
Kampanjen kommer att inkludera verkliga kreativa evenemang som ger liv till barns liv, nya filmer lanserades online, och en serie "barnövertaganden" för att belysa unga människor och deras avgörande roll i att forma vår framtid. UNICEF kommer också att lansera en ny "Box of Life"-kampanj 2024 genom vilken vem som helst kan donera för att ge akut hjälp till barn i nöd. Boxen innehåller vacciner, rent vatten och utbildningsmaterial. För dem som inte kan stödja kampanjen ekonomiskt kommer det att finnas möjligheter att vara volontär, delta i evenemang eller bli förespråkare för barn genom att dela innehåll online.
Kampanjens flaggskepp kommer att äga rum den 20 novemberth, när UNICEF Thailand kommer att ansluta sig till den världsomspännande UNICEF "Turn Blue"-rörelsen. Under tidigare år har världsberömda monument inklusive Empire State Building i New York, Eiffeltornet i Paris, Akropolis i Aten och Drakbron i Da Nang upplysts i UNICEF-blått för att inspirera nationer att stödja barn. Som en del av kampanjen kommer UNICEF att belysa Bangkoks ikoniska Gryningstempel och lägga till detta historiska landmärke till en global hall of fame av berömda monument.
"UNICEF:s uppdrag är att nå alla barn som behöver stöd, var de än är och oavsett deras bakgrund", sa Kim. "Det här är ett enormt åtagande och kan bara lyckas om vi alla samlas för att spela vår roll. Varje åtgärd räknas, hur liten den än kan verka. Detta är vad den här kampanjen försöker säga till alla – tillsammans kan vi verkligen skapa en värld där alla barn kan frodas.”
Besök www.unicef.or.th/better-tomorrow/en att ta reda på sätt att bidra och vara en del av detta inspirerande arbete för att skapa A Better Tomorrow, Today.
Det föregående är ett pressmeddelande publicerat med fullständigt tillstånd och auktorisation av organisationen/organisationerna som anges i PR-materialet och TPN-media. Uttalandena, tankarna och åsikterna från organisationen som är inblandade i pressmeddelandet är helt deras egna och representerar inte nödvändigtvis de från TPN media och dess personal.