Nationellt —
Den 16 september 2024 meddelade Texas Chicken, en snabbmatskedja under PTT Oil and Retail Business (OR), att de kommer att stänga alla sina filialer i Thailand senast den 30 september 2024, efter att ha verkat i landet i mer än nio år.
Tillkännagivandet gjordes via Texas Chicken Thailands officiella Facebook-sida, bjuda kunder att njuta av deras sista måltider med märket innan det stänger sina 97 rikstäckande filialer.
I sitt avskedsmeddelande uttryckte Texas Chicken tacksamhet till kunderna för deras stöd under åren, och uppmuntrade dem att skapa sista minnen med varumärket innan det slutar permanent.
Beslutet följer på OR:s granskning av sin livsstilsaffärsportfölj, som inkluderar 4,496 XNUMX butiker inom livsmedels- och dryckeshandelsvarumärken som Café Amazon och Pacamara Coffee Roasters.
Stängningen kommer eftersom Thailands marknad för snabbservicerestauranger (QSR), värderad till 45 miljarder baht, förblir hård konkurrens. Bara sektorn för stekt kyckling är värd 27 miljarder baht, där KFC har över 90 % av marknadsandelen, vilket lämnar andra aktörer som Texas Chicken med bara en liten del av marknaden, enligt thailändska nationella medier.
Texas Chickens nedläggning belyser de utmaningar som mindre varumärken står inför på en marknad som domineras av starka internationella namn och lokala konkurrenter, rapporterade thailändska nationella medier.
OR kommer nu att fokusera på att justera sin strategi och bestämma vilket varumärke som ska ta över de lediga Texas Chicken-butikerna, särskilt de som finns på PTT-stationer över hela landet, enligt thailändska nationella medier.
Den här artikeln dök ursprungligen upp på vår systerwebbplats The Pattaya News.