PRESSMEDDELANDE:
Premiärminister Srettha Thavisin har avslöjat en rikstäckande kampanj för att göra varje stad till en "måste-besök"-destination. Genom policyn "IGNITE TOURISM THAILAND" är strategin utformad för att förvandla Thailand till ett ledande globalt turismnav med förbättrad infrastruktur, transporter och logistik.
För att säkerställa att fördelarna med turism sprids enhetligt över landet, har regeringen infört planer på att upprätta sammanlänkade turismvägar som förbinder större städer med närliggande städer.
Bland dessa finns Lanna Culture Route som förbinder Chiang Mai med Lamphun och Lampang; UNESCO Heritage Trail som förbinder historiska platser som Sukhothai till Kamphaeng Phet; NAGA Legacy Route genom nordöstra provinser; paradisöarnas väg i södra Andamanöarna; och rutten The Wonder of Deep South som visar upp den unika kulturen i Thailands sydligaste provinser.
Dessa initiativ är inramade inom konceptet "5 Must Do in Thailand", som uppmuntrar turister att uppleva thailändsk kultur genom lokal mat, kulturella platser, dolda attraktioner, lokalt hantverk och olika sportaktiviteter.
Under sitt besök i Chiang Mai-provinsen idag (8 juni) uttryckte premiärminister Srettha Thavisin förtroende för strategins förmåga att effektivt öka antalet turister, och citerade varje stads roll som en port till unika kulturella, historiska och naturliga attraktioner.
Det föregående är ett pressmeddelande från den thailändska regeringens PR-avdelning.