PRESSMEDDELANDE:
Regeringen har inlett en stor kampanj för att förbättra turismen i sina 55 andra provinser, i syfte att öka deras andel av nationella turismintäkter från 20 % till 30 %. Thailands turistmyndighet (TAT) tillkännagav denna nya strategi efter en omfattande brainstormingsession som involverade nio ministerier, den kungliga thailändska polisen och ytterligare två byråer.
TAT har skisserat ett mål om att uppnå 330 miljarder baht i årliga turistintäkter från dessa provinser, en avsevärd ökning med tanke på att de totala turismintäkterna för 2024 beräknas till 1.2 biljoner baht. För att uppnå detta mål har TAT utvecklat en fempunktsplan med titeln "Ignite Tourism Thailand." Strategierna inkluderar uppgradering av restauranger och grundläggande infrastruktur, förbättring av turistdestinationer och deras omgivningar, utveckling av produkter och tjänster skräddarsydda för turisternas krav, främjande av turism genom lokala traditioner och berättelser, och förbättring av kollektivtrafikförbindelser i provinserna.
Dessa åtgärder diskuterades i en session som såg deltagande från nyckelintressenter inom olika sektorer, inklusive ministerierna för försvar, turism och sport, transport, naturresurser och miljö, handel, inrikes, kultur, folkhälsa och industri. Förslagen som genereras från denna session kommer att skickas till den nationella turistpolitiska kommittén för slutgiltigt godkännande och budgetfördelning för det kommande räkenskapsåret.
Kampanjen är i linje med administrationens starka strävan att lyfta fram mindre kända turistattraktioner över hela Thailand, och utökar turistupplevelsen till att omfatta mer än bara landets huvuddestinationer.
Det föregående är ett pressmeddelande från den thailändska regeringens PR-avdelning.