Regeringen ökar det globala thailändska köket

PRESSMEDDELANDE:

Handelsministeriet har initierat "Resa, smaka, ät thailändskt SELECT", en kampanj för att marknadsföra det thailändska köket globalt som en del av sin "mjuka makt"-policy.

Denna ansträngning, ledd av Department of International Trade Promotion (DITP), fokuserar på att uppmuntra thailändska restauranger över hela världen att erhålla Thai SELECT-certifieringen, vilket säkerställer äktheten av thailändsk mat.

För att lyfta fram den globala populariteten för det thailändska köket, har administrationens stöd sedan 2002 varit avgörande för att öka antalet thailändska restauranger utomlands från 5,500 15,000 till XNUMX XNUMX. Handelsministeriets thailändska SELECT-certifiering spelar en avgörande roll för att upprätthålla standarder för thailändska restauranger både i Thailand och utomlands.

För närvarande finns det 17,478 1,546 thailändska restauranger globalt, varav XNUMX XNUMX av dem är Thai SELECT-certifierade, huvudsakligen koncentrerade till USA.

Kampanjen, som stöds av avdelningen för affärsutveckling, ministeriet för turism och sport och Thailands turistmyndighet, involverar marknadsföringsinsatser och skapandet av turismvägar centrerade kring thailändska SELECT-restauranger. Tillvägagångssättet syftar till att höja det thailändska kökets internationella status och avsevärt bidra till Thailands ekonomiska framsteg.

Det föregående är ett pressmeddelande från den thailändska regeringens PR-avdelning.

Goongnang Suksawat
Goong Nang är en nyhetsöversättare som har arbetat professionellt för flera nyhetsorganisationer i Thailand i många år och har arbetat med The Pattaya News i mer än fyra år. Specialiserat främst på lokala nyheter för Phuket, Pattaya, och även vissa nationella nyheter, med tonvikt på översättning mellan thailändska till engelska och att arbeta som en mellanhand mellan reportrar och engelsktalande skribenter. Kommer ursprungligen från Nakhon Si Thammarat, men bor i Phuket och Krabi förutom när man pendlar mellan de tre.