Thailändska nationella kommittén för alkoholdrycker vill ha nyktra områden och alkomätare som används för öppningar för barer kl. 4

Nationellt —

Nöjesställen som är inställda på att hålla öppet till 4:XNUMX i enlighet med den thailändska regeringens policy har beordrats att inrätta nyktra områden för att förhindra besökare från att köra hem berusade.

Tillkännagivandet gjordes av National Alcohol Beverage Policy Committee, som leds av vice premiärminister Phumtham Wechayachai, lördagen den 9 december.

Santi Promphat, biträdande folkhälsominister, meddelade efter kommitténs möte att barer och nattklubbar strikt måste följa reglerna och föreskrifterna när de tillåts vara i drift fram till klockan 4 på morgonen, med start den 15 december, för att garantera kundernas säkerhet och minimera alkoholrelaterade incidenter .

Nöjesställen i lagliga zoner i Phuket, Chiang Mai, Chonburi, Bangkok och Surat Thani (endast på Koh Samui) kommer att ges detta privilegium, vilket även gäller hotell i hela landet.

Santi betonade att operatörer specifikt ska följa nöjesplatslagen och paragraf 29 i lagen om kontroll av alkoholhaltiga drycker, som hindrar nattklubbar från att sälja alkoholhaltiga drycker till personer under 20 år.

Han fortsatte med att säga att lokaloperatörer kommer att krävas för att utföra alkomätningstest på kunder. Om kundernas alkoholhalt överstiger den lagliga gränsen på 50 milligram per deciliter, kommer de att behöva vila på de områden som ställena tillhandahåller tills de är nyktra nog att köra hem.

I händelse av att en kund vägrar vila och har en alkoholhalt som överstiger den lagliga gränsen, måste baroperatörerna kontakta kundens vänner eller släktingar eller anlita kollektivtrafiken för att ordna deras transport på kundens bekostnad.

Relevanta myndigheter kommer att samla in data för att bedöma effekten av utökade öppettider.

TPN Media noterar att det är oklart hur denna plan förväntas verkställas och många företagare av nöjesställen har redan tagit upp många problem, inklusive logistik, med att utandningsanalys av varje kund som lämnar en plats samt vem som skulle vara ansvarig för att betala för utrustningen och vad man ska göra om en kund vägrar testet.
-=-=-=-=-=-=-=–=-=-=-=-=-=-=-=
Den här artikeln dök ursprungligen upp på vår systerwebbplats The Pattaya News.

Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika. Hans bakgrund är inom HR och Operations och har skrivit om nyheter och Thailand i ett decennium nu. Han har bott i Pattaya i cirka nio år som heltidsboende, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser vänligen maila [e-postskyddad] Om oss: https://thephuketexpress.com/about-us/ Kontakta oss: https://thephuketexpress.com/contact-us/