Det thailändska ministeriet för turism och sport öronmärker 600 miljoner thailändska baht (motsvarande 16 miljoner USD eller 77 miljoner RM) från sin kärnbudget för att stärka turistsektorn under den kommande högsäsongen. Denna manöver kommer i väntan på ett uppskjutande av utbetalningen av budgeten för 2024 till april nästa år.
Den thailändska turist- och sportministern Sudawan Wangsuphakijkosol förmedlade att den planerade budgeten kommer att kanaliseras till Thailands turistmyndighet (TAT) för att gå i spetsen för marknadsföringsprojekt, med början från det sista kvartalet i år, 2023, och sträcker sig in i det första kvartalet 2024.
Centralt i reklamplanen är anmärkningsvärda projekt som Amazing Thailand Passport Privileges, som är öronmärkt en budget på 150 miljoner baht för att stärka Thailands attraktionskraft som en eftertraktad shoppingparadis. Ett lika stort belopp har avsatts för orkestrering av marknadsföringsinsatser riktade till en global publik.
En betydande tilldelning på 200 miljoner baht är avsedd för initiativet Thailand Festival Experience, som syftar till att lyfta fram storslagna festivaler i landets fem regioner.
De återstående medlen kommer att underblåsa ett inhemskt initiativ kallat "The Link Local to Global", som syftar till att stimulera tvärregionala utflykter, enligt Sudawan.
Hon illustrerade också hur dessa projekt kunde sammanflätas med flera prestigefyllda festivaler under högsäsongen som Loy Krathong, New Year Countdown och kinesiska nyåret, med festligheterna som sträcker sig fram till Songkran-helgen i april.
Departementet har lämnat in sitt förslag till kabinettssekretariatet och står på tältet för en nick från regeringen. I en parallell utveckling pågår diskussioner om möjligheten att göra det möjligt för individer att kanalisera medel från sina snart introducerade digitala plånböcker på 10,000 XNUMX baht, planerade att lanseras i februari, mot inhemska turismutgifter.