Thailands regering kommer att slå ner på callcenterbedrägerier

Ministeriet för digital ekonomi och samhälle intensifierar sina insatser mot callcenterbedrägerier mitt i allt fler rapporter om sådana aktiviteter.

Minister för digital ekonomi och samhälle Prasert Jantararuangtong tillkännagav nyligen regeringens intensifierade ansträngningar för att bekämpa det växande problemet med callcenterbedrägerier i Thailand.

Ministeriet har redan inrättat ett teknikbrottsförebyggande center, men planerar att inrätta en specialiserad arbetsgrupp som riktar in sig på kriminell verksamhet online.

I samarbete med banker, finansinstitut och andra relevanta myndigheter kommer ministeriet också att samordna med utländska myndigheter, eftersom många bluff-callcenter verkar från grannländerna. Lagändringar av bedrägerilagar kan också vara på gång.

Dessa åtgärder kommer att vidtas omedelbart efter regeringens politiska tillkännagivande.

Denna artikel publicerades ursprungligen på den thailändska regeringens PR-avdelning.

Mr. Adam Judd är delägare i TPN media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika. Hans bakgrund är inom HR och Operations och har skrivit om nyheter och Thailand i ett decennium nu. Han har bott i Pattaya i ungefär nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser vänligen maila [e-postskyddad] Om oss: https://thephuketexpress.com/about-us/ Kontakta oss: https://thephuketexpress.com/contact-us/