Nationellt —
Thailand har några av de strängaste alkohollagarna i världen, och en av dem är ett förbud mot reklam för alkoholhaltiga drycker. Denna lag ger böter på upp till 500,000 XNUMX baht och ett möjligt års fängelse.
Nu kan vice talman i det thailändska parlamentet Padipat Suntiphada från Move Forward Party ha problem för att ha brutit mot denna lag efter att han delat ett foto på sig själv med en burk med vad han sa var en hantverksöl från hans hemprovins Phitsanulok, norr om Thailand.
I sitt Facebook-inlägg skrev Padipat: "Här kör vi! Phitsanulok har nu officiellt sin första hantverksöl. Det är en unik och högkvalitativ produkt, som representerar vår provins förutom soltorkade bananer och stekta nudlar.”
Inlägget har sedan raderats, men det har inte undgått kritik från allmänheten, politiker och framställare. Vissa människor uppmanar Padipat att avgå från sin position, och hävdar att han borde följa lagen och vara en föredömlig figur för allmänheten, med tanke på hans uppskattade politiska position.
Rames Ratanachaweng, talesman för det demokratiska partiet, har tillrättavisat Padipat och uppmanat honom att avgå och utredas för påstådd brott mot lagen om kontroll av alkoholhaltiga drycker.
Det är dock viktigt att notera att Padipat är en parlamentsledamot från Move Forward Party, som stödde honom när det fortfarande samarbetade med Pheu Thai Party och som också driver på för att revidera alkoholkontrolllagarna och driva på för mer progressiva lagar kring alkohol.
Rames hävdade också att Padipat brutit mot framstående politiska personers etiska uppförande.
Samtidigt har den framstående aktivisten och serieframställaren Srisuwan Janya förklarat sin avsikt att lämna in ett formellt klagomål till National Anti-Corruption Commission (NACC) inom de närmaste två dagarna angående denna fråga.
Srisuwan uttryckte förtroende för att detta drag skulle leda till att Padipats avlägsnas från sin position.
Efter den utbredda kontroversen kom Padipat ut på tisdagen för att försvara sina handlingar och hävdade att hans avsikt helt enkelt var att visa stolthet över sin provinss första hantverksöl. Han uttryckte vidare sina reservationer mot den befintliga lagen, och hävdade att den hindrar småskaliga producenter från att marknadsföra sina varor och vidmakthåller ett monopol på alkoholmarknaden.
Padipat betonade också att stora företag har kringgått dessa restriktioner genom att annonsera sina varumärken på vatten- och läskprodukter, ofta med identiska logotyper. Detta, hävdade han, gör den nuvarande lagstiftningen ineffektiv.
Det återstår att se om Padipat faktiskt kommer att få några konsekvenser för sina handlingar. Händelsen har dock belyst kontroversen kring Thailands strikta alkoholreklamlagar.
Den här artikeln dök ursprungligen upp på vår systerwebbplats The Pattaya News.