Brännande varmt väder och stigande elräkningar i Thailand leder till folkstorm

FOTO: Bangkok Post/ Apichart Jinakul

Nationellt —

Restauranger och nöjesställen i Thailand kämpar med stigande elräkningar och frånvaron av utomhuskunder på grund av det nuvarande brännande vädret. Supergallerior får dock fler kunder från människor som letar efter skugga och sval luft, enligt Thanakorn Kuptachit, en rådgivare till Thai Alcohol Business Association.

Thanakorn avslöjade för thailändska medier den 22 april att det svällande vädret i Thailand påverkar nöjesställen, hotell och restauranger negativt.

Anläggningarna måste också bära bördan av ökade elräkningar på grund av deras apparater, såsom kylskåp och luftkonditionering, som måste arbeta hårdare och vara igång konstant.

Frånvaron av utekunder på grund av värmen ökar också företagens börda.

"Även om företagen fungerar normalt, påverkas de av det ogynnsamma vädret. Men det finns fortfarande stöd från nattturister, även om den lagliga stängningstiden fortfarande inte har förlängts som tidigare föreslagits, säger Thanakorn.

Under tiden sa Thaniwan Kulmongkol, ordförande för Thai Restaurant Association, till thailändska medier att det nuvarande elpriset stiger avsevärt, särskilt inom restaurangsektorn.

Från hennes undersökning fann hon att en icke namngiven stor restaurangkedjas senaste totala elräkning har ökat till 1.7-1.8 miljoner baht, jämfört med den tidigare räkningen på 1.1-1.2 miljoner baht, vilket motsvarar en ökning med över 70 %. Men restaurangoperatörerna kan inte omedelbart justera sina försäljningspriser, så elkostnaderna absorberas i deras förvaltningskostnader.

I motsats till de tidigare nämnda företagen drar supergallerior nytta av ökade kunder från människor som letar efter en sval tillflyktsort från den gassande solen och som inte har eller inte vill ha luftkonditionering hemma.

Herr Nattakit Tangpoonsinthana, vice VD för marknadsföringsavdelningen på Central Department Store, sade att på grund av det varma vädret har det skett en ökning av antalet kunder.

Central World har sett en ungefärlig ökning på 10-15 % i kundbesök jämfört med vanliga dagar, med över 200,000 XNUMX personer per dag, inklusive både thailändare och internationella turister, under den senaste Songkran-festivalen.

Han sa att thailändska och utländska besökare väljer att besöka butiker i köpcentra och varuhus, särskilt under helgerna. Det har skett en avsevärd ökning av antalet kunder med början runt 11:00, jämfört med det tidigare besöksmönstret mellan 11:30 och 12:30. Kunder tillbringar också mer tid i butiker, butiker och gallerior, med en genomsnittlig besökslängd på 3-4 timmar, konstaterade Nattakit.

I ett drag för att svara på det offentliga uppropet över de stigande elräkningarna, avslöjade premiärminister Prayut Chan-o-cha att han kommer att vänta på ett särskilt möte med Energy Regulatory Commission innan han godkänner en sänkning på 7 satang i eltariffen för Perioden maj till augusti.

Den ursprungliga versionen av denna artikel dök upp på vår systerwebbplats, The Pattaya News, som ägs av vårt moderbolag TPN media.

-=-=-=-=-=-=-=–=-=-=-=-=-=-=-=

Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev och få alla våra nyheter levererade till dig i ett spamfritt dagligt e-postmeddelande Klicka här! ELLER skriv in din e-postadress nedan!

Prenumerera
Tanakorn Panyadee
Den senaste översättaren för lokala nyheter på The Pattaya News. Aim är en tjugotvååring som för närvarande bor och studerar sitt sista år på college i Bangkok. Intresserad av engelsk översättning, berättande och entreprenörskap, tror han att hårt arbetande är en oumbärlig del av varje framgång i denna värld.