APEC:s gemensamma ministeruttalande 2022

Från det thailändska utrikesdepartementet. Det har inte gjorts några ändringar av detta uttalande.

1. Vi, ministrarna för ekonomiskt samarbete i Asien och Stillahavsområdet (APEC), träffades i Bangkok, Thailand, den 17 november 2022, under ordförandeskap av HE Mr. Don Pramudwinai, Thailands vice premiärminister och utrikesminister, och HE Mr. Jurin Laksanawisit, Thailands vice premiärminister och handelsminister.

 

2. Vi välkomnade deltagandet av APEC Business Advisory Council (ABAC), Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), Pacific Economic Cooperation Council (PECC) och Pacific Islands Forum (PIF).

 

3. Vi upprepar vårt starka engagemang för att uppnå APEC Putrajaya Vision 2040, inklusive genom genomförandet av Aotearoa handlingsplan, för att förverkliga en öppen, dynamisk, motståndskraftig och fredlig Asien-Stillahavsområdet senast 2040, för allas välstånd. vårt folk och kommande generationer.

 

4. I år, under APEC 2022-temat "Öppet. Ansluta. Balance.”, avancerade vi vårt arbete genom tre prioriteringar, att främja handel och investeringar som är öppna för alla möjligheter, att återknyta regionen i alla dimensioner och att driva APEC mot balanserad, inkluderande och hållbar tillväxt genom metoder som bio- Cirkulär-grön (BCG) ekonomi.

 

5. Vid vårt möte diskuterade vi APEC:s prestationer under 2022 under årets prioriteringar, gav vägledning om vårt framtida arbete och diskuterade vägen framåt för APEC.

 

PRIORITET 1: ÖPPEN FÖR ALLA MÖJLIGHETER

6. När vi kommer ur covid-19-pandemin spelar handel och investeringar en avgörande och oumbärlig roll för att påskynda den globala ekonomiska återhämtningen och återskapa tillväxten, och kan bidra positivt till att lyfta försörjningen, minska fattigdomen och främja en hållbar ekonomisk utveckling. Vi kommer att anta en mer balanserad och inkluderande handelspolitik och ekonomisk politik, och upprepar vår beslutsamhet att skapa en fri, öppen, rättvis, icke-diskriminerande, transparent, inkluderande och förutsägbar handels- och investeringsmiljö. Vi kommer att fortsätta våra ansträngningar för att hålla leveranskedjorna fungerande, säkra och motståndskraftiga. Vi kommer att fortsätta att arbeta för att säkerställa lika villkor för att främja en gynnsam handels- och investeringsmiljö och bekräftar vårt åtagande att hålla marknaderna öppna och ta itu med störningar i leveranskedjan.

 

7. I år har vi också sett kriget i Ukraina påverka den globala ekonomin ytterligare negativt. Det blev en diskussion om frågan. Vi upprepade våra ståndpunkter som de uttryckts i andra forum, inklusive FN:s säkerhetsråd och FN:s generalförsamling, som, i resolution nr ES-11/1 daterad 2 mars 2022, antagen med majoritetsbeslut (141 röster för, 5 röster emot, 35 nedlagda röster, 12 frånvarande) beklagar på det starkaste den ryska federationens aggression mot Ukraina och kräver dess fullständiga och ovillkorliga tillbakadragande från Ukrainas territorium. De flesta medlemmarna fördömde kraftigt kriget i Ukraina och betonade att det orsakar enormt mänskligt lidande och förvärrar befintliga bräckligheter i den globala ekonomin – begränsar tillväxten, ökar inflationen, stör leveranskedjorna, ökar energi- och livsmedelsosäkerheten och ökar riskerna för finansiell stabilitet. Det fanns andra synpunkter och olika bedömningar av situationen och sanktioner. Vi inser att APEC inte är forumet för att lösa säkerhetsfrågor, och vi erkänner att säkerhetsfrågor kan få betydande konsekvenser för den globala ekonomin.

 

8. Vi kommer att ytterligare främja ekonomisk integration i regionen på ett sätt som är marknadsdrivet, inklusive genom arbetet med frihandelsområdet för Asien-Stillahavsområdet (FTAAP) som bidrar till hög standard och omfattande regionala åtaganden. Vi erkänner de användbara bidragen från Lima-deklarationen och Pekings färdplan för att utveckla FTAAP-agendan. I detta avseende påminner vi om överläggningarna vid APEC Ministers Responsible for Trade (MRT) möte 2022 och välkomnar ett förnyat samtal om FTAAP under covid-19-pandemin och därefter. För detta ändamål välkomnar vi FTAAP Agenda Work Plan som svar på ledarnas åtaganden i Putrajaya Vision 2040 och Aotearoa Handlingsplan för att föra arbetet med FTAAP agendan framåt. Vi betonar vikten av samarbete över forum och engagemang med andra ekonomiska intressenter. Vi ger tjänstemännen i uppdrag att rapportera framstegen i genomförandet av arbetsplanen till APEC:s ministermöte (AMM) under de följande åren. Vi noterar ABAC:s uppmaning att påskynda den regionala ekonomiska integrationen genom att vidta snabba åtgärder på arbetsplanen. Vi kommer också att fortsätta våra ansträngningar för att bygga upp kapaciteten för att förbättra ekonomiernas handelsförhandlingsförmåga.

 

9. Vi bekräftar på nytt vikten av och åtar oss att upprätthålla och ytterligare stärka det regelbaserade multilaterala handelssystemet, med Världshandelsorganisationen (WTO) i centrum. Vi erkänner det multilaterala handelssystemets viktiga roll för att stödja ekonomisk återhämtning från globala utmaningar, särskilt genom att underlätta förflyttning av och tillgång till livsmedel samt viktiga varor och tjänster relaterade till covid-19-pandemin. Vi välkomnar de framgångsrika resultaten av WTO:s tolfte ministerkonferens (MC12) som hölls under 12-17 juni 2022 i Genève, Schweiz. I detta sammanhang förbinder vi oss att arbeta konstruktivt för att fullt ut implementera MC12-resultaten. Vi lovordar WTO:s roll och uppmanar den att fortsätta sitt arbete för att främja hållbar och inkluderande tillväxt. Vi kommer att fortsätta att arbeta för positiva resultat vid den trettonde ministerkonferensen (MC13). Vi kommer att fortsätta att ge vårt stöd genom vårt ledarskap och vår roll som en inkubator av idéer. Vi noterar också med uppskattning ABAC:s stöd för att stärka det multilaterala handelssystemet.

 

10. Vi välkomnar ministerförklaringen om WTO:s svar på covid-19-pandemin och beredskap för framtida pandemier. Vi välkomnar också ministerbeslutet om handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter (TRIPS), i vilket WTO-medlemmarna senast sex månader efter beslutets datum enades om att besluta om förlängningen till att omfatta produktion och leverans av COVID-19 diagnostik och terapi. Vi lovordar WTO:s arbete med miljömässig hållbarhet till stöd för SDG 14.6 och välkomnar ministerbeslutet om avtalet om fiskesubventioner som förbjuder subventioner som bidrar till illegalt, orapporterat och oreglerat (IUU) fiske, subventioner avseende överfiskade bestånd och subventioner till fiske på det oreglerade öppna havet. I detta avseende noterar vi att WTO:s förhandlingsgrupp för regler kommer att fortsätta förhandlingarna baserat på de kvarstående frågorna i syfte att ge rekommendationer till MC13 för ytterligare bestämmelser som skulle uppnå ett heltäckande avtal om fiskesubventioner, inklusive genom ytterligare discipliner om vissa former av fiske subventioner som bidrar till överkapacitet och överfiske, med erkännande av att lämplig och effektiv särbehandling och särbehandling av utvecklingsmedlemmar och minst utvecklade medlemmar bör vara en integrerad del av dessa förhandlingar, och uppmanar APEC-ekonomierna såväl som andra WTO-medlemmar att göra sitt yttersta för att omedelbart lämna in sina instrument för godkännande av avtalet. Vi välkomnar ministerdeklarationen om nödåtgärder mot livsmedelsförsörjning. Vi välkomnar också ministerbeslutet om undantag från exportförbud eller restriktioner för livsmedelsköp från Världslivsmedelsprogrammet (WFP), där WTO-medlemmarna gick med på att inte införa exportförbud eller restriktioner för livsmedel som köpts för icke-kommersiella humanitära ändamål av WFP. Vi välkomnar också ministerdeklarationen om att bemöta moderna SPS-utmaningar och ministerbeslutet om arbetsprogrammet för elektronisk handel, ministerbeslutet om arbetsprogrammet för små ekonomier och ministerbeslutet om TRIPS-överträdelser och situationsklagomål.

 

11. Vi erkänner vikten av att de globala jordbruks- och livsmedelssystemen, som stöds av WTO:s regler, förser människor över hela världen med mat, fibrer och andra viktiga produkter. Trots dess betydelse för att säkerställa global livsmedelssäkerhet och hållbar ekonomisk utveckling är jordbruket fortfarande en av de mest skyddade sektorerna i den globala handeln. Vi erkänner behovet av ett meningsfullt resultat för jordbruket inom WTO, som återspeglar våra kollektiva intressen och känslighet, i syfte att uppnå betydande progressiva minskningar av stöd och skydd, som förutses i fortsättningen av jordbruksreformprocessen enligt artikel 20 i WTO-avtalet om jordbruk och befintliga mandat.

 

12. Respektive APEC-medlemsdeltagare välkomnar det framgångsrika slutförandet av förhandlingarna om inhemsk reglering av tjänster, såväl som de betydande framsteg som gjorts med JSI för e-handel och JSI om investeringsfacilitering för utveckling.

 

13. Vi är fortfarande fast beslutna att arbeta tillsammans i WTO för att fortsätta att stödja dess nödvändiga reform för att förbättra alla dess funktioner, för att säkerställa att den bättre kan hantera befintliga och framväxande globala handelsutmaningar. Vi välkomnar den reformväg som man enades om vid MC12, inklusive åtagandet att föra diskussioner i syfte att ha ett fullt och välfungerande tvistlösningssystem tillgängligt för alla WTO-medlemmar senast 2024.

 

14. Med tanke på den enorma potential som tjänstesektorn har, understryker vi vikten av fortsatta ansträngningar för att implementera APEC Services Competitiveness Roadmap (ASCR) senast 2025, och upprepar rekommendationerna i den sammanfattande rapporten från ASCR Mid-Term Review (MTR) år 2021. Vi upprepar vårt åtagande att göra tjänster till inhemsk reglering och policyreformer till förmån för öppenhet, balans, transparens och inkludering som ett centralt fokus i APEC:s strukturreformagenda, och att förbättra synergieffekterna mellan APEC:s färdplan för internet och digital ekonomi (AIDER) , La Serena Roadmap for Women and Inclusive Growth (2019-2030) och Enhanced APEC Agenda for Structural Reform (EAASR). Vi ger gruppen för tjänster i uppdrag att samordna med den ekonomiska kommittén och den digitala ekonomins styrgrupp för att undersöka tjänsternas konkurrenskraft inom dessa forums respektive agenda fram till 2025 och välkomnar de initiativ som pågår i detta avseende. Vi inser den större påverkan på och långsammare återhämtning av tjänster i förhållande till varor från covid-19-pandemin. Med tanke på vikten av en sund och snabb politik för att säkerställa en hållbar och inkluderande återhämtning från pandemin och stärka motståndskraften mot framtida ekonomiska chocker, inser vi behovet av att utvärdera pandemisk återhämtning i APEC-regionen och välkomnar beslutet om övervakning av pandemisk återhämtning enligt ASCR.

 

15. Vi åtar oss att skapa en sund och förutsägbar regleringsmiljö och främja god reglerande praxis och internationellt regelsamarbete för att ytterligare underlätta handel och investeringar och främja större transparens, förutsägbarhet och interoperabilitet i regionen. Vi välkomnar den 15th Konferens om god regleringspraxis, med fokus på användningen av digital teknik och god reglerande praxis för att stödja en snabb, motståndskraftig, inkluderande, hållbar, grön och innovativ ekonomisk återhämtning. Vi kommer att fortsätta att aktivt implementera alla fyra pelare i EAASR och att samarbeta kring den tredje handlingsplanen för att göra affärer (EoDB), som fokuserar på att uppmuntra inkluderande och motståndskraftig tillväxt, särskilt för kvinnor och små och medelstora företag, samt att uppdatera åtgärden Planera att anpassa mätningen av våra framsteg med internationella bästa praxis.

 

16. Vi erkänner den viktiga roll som vetenskap, teknik och innovation (STI) spelar för att driva hållbar ekonomisk tillväxt och utveckling i denna digitala era. Vi kommer att arbeta för att främja en möjliggörande miljö för ny och framväxande teknologi, inklusive genom forskning och utveckling, kunskapsdelning och kapacitetsuppbyggnad, och noterar den viktiga roll som den privata sektorn och akademin spelar i detta avseende. Vi upprepar vårt åtagande att främja immateriella rättigheter genom policyer och program som stödjer och främjar innovation och kreativitet i den digitala ekonomin för att öka de ekonomiska fördelarna.

 

PRIORITET 2: ANSLUT I ALLA DIMENSIONER

17. Efter år av covid-19 är det ytterst viktigt att återansluta regionen i alla dimensioner.
Vi är fortsatt engagerade i att främja APEC-anslutningsagendan, inklusive genom att implementera APEC Connectivity Blueprint mot ett sömlöst och heltäckande anslutet och integrerat Asien-Stillahavsområdet genom att stärka fysiska, institutionella och människor-till-människa anslutningar. I detta avseende bekräftar vi vikten av kvalitetsutveckling och investeringar i infrastruktur.

 

18. Vi stöder ansträngningar för att förbättra leverantörskedjans anslutning och minimera störningar i leverantörskedjan. Vi välkomnar och stöder fas tre av handlingsplanen för försörjningskedjeanslutningar (SCFAP III). Handelslättnad är ett viktigt verktyg för att stödja det effektiva flödet av viktiga varor, inklusive covid-19-vacciner, diagnostik, terapi och andra relaterade viktiga medicinska produkter under covid-19-pandemin. Vi noterar APEC-definitionen av "logistikrelaterade tjänster" och uppmuntrar robust implementering av deklarationen om underlättande av förflyttning av väsentliga varor, uttalandet om försörjningskedjor för covid-19-vaccin och uttalandet om tjänster för att stödja förflyttning av väsentliga varor . Vi är fortfarande fast beslutna att påskynda genomförandet av WTO:s avtal om underlättande av handeln, särskilt av bestämmelser som är relevanta för snabb och effektiv frisättning av viktiga varor.

 

19. Den digitala ekonomins snabba framväxt erbjuder enorma ekonomiska möjligheter och banar väg för att uppnå hållbar, inkluderande och innovativ tillväxt. Vi bekräftar vår uppmaning att påskynda implementeringen av AIDER, som prioriterar åtgärder för inkluderande ekonomisk tillväxt, inklusive underlättande av e-handel och främjande av samarbete kring digital handel. Vi uppmuntrar ekonomier att inkubera mer banbrytande och omfattande samarbetsinitiativ om den digitala ekonomin.

 

20. Vi betonar behovet av att stärka digitala anslutningar och främja digital omvandling för att ytterligare underlätta handeln. Vi välkomnar de framsteg som gjorts i digitaliseringen av gränsklareringsprocesser samt utveckling och implementering av papperslösa handelsförenklade åtgärder inklusive elektroniska betalningar och godkännande av elektronisk dokumentation. Vi kommer att fortsätta vårt arbete med hamn- och gränssamarbete och interoperabilitet med ett enda fönster, inklusive genom att utforska användningen av ny teknik och innovativa lösningar, för att förbättra och förenkla hamnklarering och tullförfaranden.

 

21. Vi kommer att fortsätta att utforska nya områden för potentiell ekonomisk tillväxt inom området digital handel och e-handel, förutom att samarbeta för att underlätta flödet av data och stärka företagens och konsumenternas förtroende för digitala transaktioner genom bland annat samarbete om reglering strategier som påverkar internet och den digitala ekonomin samt lämpligt konsumentskydd i den digitala miljön. Vi kommer att fördjupa samarbetet för att stärka den digitala infrastrukturen och för att överbrygga den digitala klyftan mellan och inom ekonomier och främja en säker och säker onlinemiljö. Insatserna bör intensifieras för att påskynda den digitala omvandlingen, förbättra den digitala läskunnigheten, stärka kapacitetsuppbyggnaden och främja digital kompetens för att bygga upp arbetsstyrkans kapacitet i den digitala tidsåldern. Vi tar del av arbetet med smarta städer.

 

22. Vi kommer att fortsätta våra ansträngningar för att öka små och medelstora företags deltagande i den digitala ekonomin och e-handeln. Vi kommer att vidareutveckla projekt som konstruktivt formulerar rekommendationer för att hjälpa MSME-företag att trivas på e-handelsmarknader och nå fler konsumenter genom gränsöverskridande e-handel.

 

23. Ett säkert och sömlöst återupptagande av gränsöverskridande resor fortsätter att vara en kritisk fråga för vår region när vi kommer ur covid-19-pandemin, särskilt när det gäller förflyttning av affärsmän och viktig arbetskraft, inklusive flyg- och sjöfartsbesättningar. I detta avseende lovordar vi arbetet från Safe Passage Taskforce (SPTF) med att samordna APEC-insatser som bidrar till att underlätta gränsöverskridande resor i APEC-regionen och välkomnar fortsättningen av säker passagearbete för att främja motståndskraft inför framtiden störningar. I detta avseende välkomnar vi de frivilliga principerna för interoperabilitet mellan vaccinationscertifikat i APEC-regionen. Vi välkomnar rekommendationerna i APEC Policy Support Unit (PSU) Study on "COVID-19 and Cross-Border Mobility in the APEC Region: Addressing Uncertainties at the Border".

 

24. Vi välkomnar överläggningarna vid det tolfte högnivåmötet om hälsa och ekonomi och lovordar ekonomiernas ansträngningar för frivilligt utbyte av tekniska specifikationer om interoperabilitet mellan vaccinationscertifikat och utvecklingen av en informationsportal för att dela information om säker passage, användning av innovativ och digital hälsoteknik, i syfte att säkerställa säkra och sömlösa resor över gränserna. Vi inser att APEC Business Travel Card (ABTC) avsevärt bidrar till att underlätta resor för affärsmän i vår region. Vi uppmuntrar ekonomier att göra ABTC mer inkluderande för små och medelstora företag, och välkomnar ekonomiernas upptagande och acceptans av den virtuella ABTC som ytterligare stödjer effektiva och sömlösa gränsöverskridande resor.

 

PRIORITET 3: BALANS I ALLA ASPEKTER

25. Mitt i ökade utmaningar och störningar som regionen står inför bekräftar vi åtagandena från våra ledare i Putrajaya Vision 2040 för att sträva efter en stark, balanserad, säker, hållbar och inkluderande tillväxt i Asien-Stillahavsområdet och kommer att uppfylla dem på en djärv, lyhörd och heltäckande sätt. Vi kommer att främja ekonomisk politik, samarbete och tillväxt som stöder globala ansträngningar för att heltäckande ta itu med alla miljöutmaningar, inklusive klimatförändringar, extremt väder och naturkatastrofer, för en hållbar planet.

 

26. Vi kommer att fortsätta att genomföra EAASR och uppmuntra ekonomier att vidta konkreta åtgärder för att genomföra de åtgärder som identifierats i de individuella handlingsplanerna (IAP). Vi välkomnar APEC Economic Policy Report (AEPR) 2022 om strukturella reformer och en grön återhämtning från ekonomiska chocker och uppmuntrar ekonomier att ta hänsyn till dess rekommendationer. Vi välkomnar de varierande och kontinuerliga ansträngningarna, såväl som bidraget från ytterligare resurser inom APEC för att stödja strukturella reformer som främjar hållbar grön tillväxt, och välkomnar den nyinrättade fonden i detta avseende. Vi ser fram emot 2023 års AEPR om strukturella reformer och möjliggörande miljö för inkluderande, motståndskraftigt och hållbart företag.

 

27. Vi välkomnar överläggningarna den 29th Finansministermöte, med särskilt fokus på att främja hållbara finanser och användningen av digitalisering för finanspolitik och inkluderande finans. Vi uppmuntrar närmare samordning mellan APEC:s ekonomiska kommitté och APEC:s finansministerprocess för att främja APEC:s prioriteringar.

 

28. Vi kommer att fortsätta att stödja miljömässig hållbarhet genom handel och ekonomiskt samarbete. Vi välkomnar godkännandet av APEC Environmental Goods Workplan för att ytterligare stärka vårt samarbete inom området miljövaror. I detta sammanhang välkomnar vi de betydande framstegen i arbetet med att uppdatera 2012 års APEC-lista över miljövaror till harmoniserat system (HS) 2022 för referensändamål, och upprepar vikten av att genomförandet av införlivandearbetet slutförs så snart som möjligt. Vi välkomnar framstegen i diskussionerna om hur man kan öka handeln med miljö- och miljörelaterade tjänster samt diskussionerna om att ta fram rekommendationer för att eventuellt ta fram en frivillig, icke-bindande referenslista över nya och framväxande miljövaror, och instruerar tjänstemän att fortsätta dessa Arbetar. I detta avseende välkomnar vi det senaste arbetet som bygger APEC-ekonomiernas förmåga att planera åtaganden om miljö- och miljörelaterade tjänster.

 

29. Vi minns våra ledares åtagande att rationalisera och fasa ut ineffektiva fossilbränslesubventioner som uppmuntrar slösaktig konsumtion, samtidigt som vi inser vikten av att förse de behövande med nödvändiga energitjänster. För att nå detta mål kommer vi att fortsätta våra ansträngningar på ett accelererat sätt. Vi uppmanar tjänstemän att fortsätta sina ansträngningar, för de medlemsekonomier som är i stånd att göra det, att genomföra ett frivilligt uppehåll på ineffektiva fossilbränslesubventioner. Vi välkomnar ekonomiernas hittills använda APEC-mallen för frivillig självidentifiering av ineffektiva åtgärder för subventioner av fossila bränslen och uppmuntrar andra att göra det.

 

30. Vi kommer att fortsätta att arbeta tillsammans för att stödja hållbara energiomställningar som minskar utsläppen av växthusgaser, samtidigt som vi säkerställer energiresiliens, tillgång och säkerhet i regionen, inklusive genom att underlätta investeringar i relevanta aktiviteter. Vi välkomnar den särskilda uppmärksamhet som ägnats detta år åt regional sammankoppling, energiövergångar samt hållbar och inkluderande tillväxt genom BCG-ekonomin och efterlyser ett fördjupat samarbete på detta område.

 

31. I denna strävan kommer vi att se till att ingen lämnas bakom. Vi följer vår ledares vision om att främja kvalitetstillväxt som ger påtagliga fördelar och bättre hälsa och välbefinnande för alla, inklusive MSME, kvinnor och andra med outnyttjad ekonomisk potential.

 

32. Mellanstora och medelstora företag bidrar avsevärt till våra ekonomiers BNP och utgör en viktig grund för sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Vi är därför fortsatt engagerade i att globalisera små och medelstora företag och öka deras tillgång till finansiering. Vi välkomnar överläggningarna den 28th APEC:s ministermöte för små och medelstora företag. Vi kommer att samarbeta för att förbättra möjligheterna för MSME-företag att vara konkurrenskraftiga, specialiserade, innovativa och öka sitt deltagande på regionala och globala marknader samt deras integration i globala leverans- och värdekedjor, med utgångspunkt i resultaten under Boracay Action Agenda to Globalize MSMEs. Vi bekräftar dess betydelse och ger tjänstemännen i uppdrag att gå vidare med att uppdatera APEC-strategin för gröna, hållbara och innovativa MSMEs.

 

33. Vi välkomnar överläggningarna vid APEC Women and the Economy Forum (WEF). Vi bekräftar vårt åtagande att påskynda det fullständiga genomförandet av La Serena Roadmap for Women and Inclusive Growth (2019-2030) för att främja kvinnors egenmakt, inklusive kvinnor med olika bakgrunder, och främja jämställdhet och inkludering i vår region. Vi inser att det ökade antagandet av tillvägagångssätt som BCG-ekonomin samt framväxten av digitala plattformar och utbildning i digital kompetens och färdigheter kan skapa ytterligare sysselsättningsvägar för alla kvinnor. För detta ändamål betonar vi vikten av jämställdhetsintegrering genom kvinnors fullständiga, jämställda och meningsfulla deltagande i alla ekonomiska aktiviteter såväl som i ledarskap på alla nivåer och i beslutsfattande, och vi erkänner också behovet av att avlägsna hinder för deras ekonomiska deltagande och välkomnar fortsatta ansträngningar för att använda en jämställdhetsintegrering i relevanta APEC-processer. Vi inser vikten av att främja och underlätta samarbete inom den offentliga och privata sektorn för att hjälpa till att säkerställa att kvinnoledda MSME-företag, inklusive de som leds av kvinnor med olika bakgrund, kan få tillgång till kapital och tillgångar på både lokala och internationella marknader.

 

34. Samtidigt som vi erkänner att alla delar av samhället kan bidra till ekonomisk återhämtning och tillväxt, erkänner vi också behovet av att minska befintliga barriärer och främja social, ekonomisk och finansiell inkludering av andra med outnyttjad ekonomisk potential, såsom ursprungsbefolkningar i förekommande fall, människor med funktionshinder, och de från avlägsna och landsbygdssamhällen. Vi efterlyser ett fortsatt genomförande av APEC:s handlingsagenda för att främja ekonomisk, finansiell och social integration.

 

35. Vårt folk måste vara redo för framtidens arbete för att fullt ut kunna skörda fördelarna av tekniska framsteg. Vi inser behovet av att förbättra kvaliteten på såväl utbildning som yrkesutbildning, främja sysselsättning och anständigt arbete, förbättra insatser för omskolning och kompetensutveckling och uppmuntra livslångt lärande för att skapa en kunnig, produktiv och smidig arbetsstyrka.

 

36. Vi upprepar också vikten av att uppnå universell hälsotäckning, inklusive genom hälsoinvesteringar och hälsofinansiering för att bygga ett starkt och motståndskraftigt hälsosystem som stöds av en kompetent och kvalificerad hälsoarbetare och för att främja hälsotrygghet, vilket i sin tur främjar ekonomisk tillväxt och produktivitet. Vi erkänner rollen av omfattande covid-19-immunisering som ett globalt allmännytta och lyfter starkt fram behovet av att främja en rättvis tillgång till säkra, effektiva, kvalitetssäkrade och prisvärda covid-19-vacciner, terapier och diagnostik.

 

37. Vi välkomnar genomförandeplanen för färdplanen för livsmedelssäkerhet mot 2030, som godkändes vid APEC:s sjunde ministermöte för livsmedelssäkerhet, för långsiktig livsmedelsförsörjning, livsmedelssäkerhet och förbättrad näring för alla, såväl som för att minska matförlusten och avfall i regionen genom att hållbart och innovativt omvandla livsmedelssystem. Vi är fast beslutna att göra livsmedelsförsörjningskedjorna mer motståndskraftiga mot störningar. Vi uppmuntrar användningen av STI i jordbruks-livsmedelssektorn och kommer att stödja småbrukare, särskilt de på landsbygden, att förbereda sig för denna förändring genom att utrusta dem med de kunskaper och färdigheter som de behöver, inklusive digital teknik, samtidigt som vi fortsätter att främja deras tillgång till regionala och globala marknader.

 

38. Vi inser vikten av effektiv och hållbar förvaltning av naturresurser och jordbrukspolitik för att skapa positiva miljöresultat.

 

39. Vi stöder hållbar förvaltning och bevarande av havs- och kustresurser och skyddet av våra hav. Vi erkänner den viktiga roll som fisket och vattenbruket spelar för att säkerställa global livsmedelssäkerhet och därför behovet av att säkerställa fiskeresursernas hållbarhet. Vi är fortsatt engagerade i implementeringen av APEC:s färdplan för bekämpning av IUU-fiske och APEC:s färdplan för marint skräp. I detta avseende kommer vi att genomföra robusta och effektiva åtgärder baserade på principerna för implementering av PSMA för att förhindra, avskräcka och eliminera IUU-fiske.

 

40. Vi välkomnar överläggningarna vid det elfte turistministermötet som lyfte fram vikten av regenerativ turism som är hållbar, inkluderande och motståndskraftig och kopplar samman hela turismens ekosystem, ett som bidrar till alla typer av välbefinnande lokalt, samtidigt som man respekterar det unika. biologisk mångfald och den rika kulturella mångfalden och lokalkännedomen på varje plats. Vi noterar policyrekommendationerna för framtidens turism: regenerativ turism och de uppdaterade APEC-riktlinjerna för turismintressenter som godkänts av den 11th TMM.

 

41. Vi välkomnar överläggningarna vid det femte mötet med ministrar med ansvar för skogsbruk. I detta avseende kommer vi att fortsätta vårt arbete med att bekämpa olaglig avverkning och tillhörande handel, förbättra den hållbara användningen av trä och träprodukter, främja hållbar skogsförvaltning inklusive laglig timmerhandel, vilket också stöder klimatförändringsinsatser, bland annat.

 

42. Vi fortsätter att lyfta fram det allvarliga hot som utgörs av korruption, som undergräver regeringens ansvarighet och allmänhetens förtroende och hämmar ekonomisk tillväxt. För att underlätta genomförandet av FN:s konvention mot korruption, av relevanta ekonomier, är vi fast beslutna att ytterligare implementera Pekingdeklarationen om bekämpning av korruption och Santiago-åtagandet att bekämpa korruption och säkerställa öppenhet, samt APEC:s principer om förebyggande av mutor och Upprätthållande av lagen mot mutor. Vi bekräftar vårt åtagande att neka korruptionsbrottslingar och deras olagliga tillgångar en säker tillflyktsort, i enlighet med inhemska lagar, och att bekämpa gränsöverskridande korruption. Vi är fast beslutna att lära av varandra, vidta praktiska åtgärder och en enad strategi, inklusive genom samarbete med andra internationella organisationer, den privata sektorn och det civila samhället, när så är lämpligt. Vi bekräftar vårt åtagande att bekämpa gränsöverskridande korruption. Vi kommer att fortsätta att ta itu med korruption som förhindrar kvinnors egenmakt och minskar deras möjligheter till ekonomisk utveckling.

 

43. För att främja vår APEC-omfattande agenda om hållbarhet välkomnar vi Bangkok-målen om BCG-ekonomi och lämnar in den för ledarnas godkännande. Bangkok-målen kommer att stödja BCG-ekonomin som ett tillvägagångssätt för att uppnå en inkluderande, balanserad och hållbar återhämtning från COVID-19, långsiktig motståndskraftig ekonomisk tillväxt och miljö- och klimatmål i APEC-regionen på ett heltäckande och holistiskt sätt, vilket skapar synergieffekter över flera politikområden och bygga på APEC:s befintliga åtaganden och arbetsflöden. Vi välkomnar också lanseringen av APEC BCG Award i år för att uppmärksamma framstegen på hållbarhet i regionen och ser fram emot att APEC delar ut de första vinnarna nästa år.

 

44. Vi kommer att ytterligare förbättra APEC till att vara en institution som är både framtidsorienterad och lämplig för syftet att implementera Putrajaya Vision 2040, inklusive genom Aotearoa-handlingsplanen. Vi betonar också vikten av samarbete över forum, samt engagemang och uppsökande verksamhet med olika intressenter, inklusive näringslivet. Vi kommer att fortsätta våra ansträngningar för att förbättra APEC:s styrning och organisationsstruktur, med sikte på att effektivt och ändamålsenligt uppfylla alla delar av visionen. Vi stöder starkt kapacitetsbyggande ansträngningar samt ekonomiskt och tekniskt samarbete inom APEC till förmån för alla medlemmar.

 

45. Vi erkänner också den viktiga roll som Policy Support Unit (PSU) spelar för att tillhandahålla forskning och analyser för att stödja APEC:s arbete. Vi välkomnar Carlos Kuriyama som ny PSU-direktör, med verkan från 1 januari 2023, och tackar Dr. Denis Hew för hans enastående bidrag under hela hans mandatperiod.

 

46. ​​Vi erkänner och uppskattar ABACs fortsatta aktiva engagemang i APEC-processen och uppmanar till att fördjupa deras engagemang i APEC på alla nivåer. Vi erkänner också bidragen från olika intressenter under året, inklusive PECC, ASEAN, PIF och APEC Study Centers Consortium. Vi uppmuntrar ytterligare engagemang med ett bredare spektrum av ekonomiska intressenter, såsom icke-statliga organisationer och det civila samhället, och ökad räckvidd till ungdomar för att spegla bredden av APEC Putrajaya Vision 2040.

 

47. Vi välkomnar och noterar APEC Senior Officials' Meeting (SOM) ordförandens rapport 2022 och Senior Officials' Report on Economic and Technical Cooperation. Vi stöder utskottet för handel och investeringar årsrapport till ministrarna. Vi noterar också ABAC-ordförandens rapport. Vi godkänner APEC-sekretariatets kontobudget för 2023 och motsvarande nivå på medlemmarnas bidrag för 2023. Vi tackar också medlemmarna för deras motsvarande bidrag, inklusive till allmänna och specialiserade underfonder.

 

48. Vi tackar Thailand för värdskapet för APEC 2022 och välkomnar förberedelserna för APEC 2023, som kommer att stå som värd för USA. Vi upprepar vårt välkomnande till Peru och Republiken Korea som värdar för APEC 2024 respektive 2025. Vi ser fram emot att fortsätta vårt viktiga arbete med att bygga det Asien-Stillahavsområdet vi strävar efter att bli.

Prenumerera
Adam Judd
Mr. Adam Judd är delägare i TPN media sedan december 2017. Han kommer ursprungligen från Washington DC, Amerika. Hans bakgrund är inom HR och Operations och har skrivit om nyheter och Thailand i ett decennium nu. Han har bott i Pattaya i ungefär nio år som heltidsbo, är välkänd lokalt och har besökt landet som en regelbunden besökare i över ett decennium. Hans fullständiga kontaktinformation, inklusive kontorskontaktinformation, finns på vår Kontakta oss-sida nedan. Berättelser vänligen maila [e-postskyddad] Om oss: https://thephuketexpress.com/about-us/ Kontakta oss: https://thephuketexpress.com/contact-us/