Thai Retailers Association uttrycker oro över inflationen eftersom Retail Sentiment Index (RSI) förblir stabilt i augusti

Nationella -

Thai Retailers Association (TRA) uttryckte oro över inflationen efter att Retail Sentiment Index (RSI) i Thailand inte visade några betydande framsteg i augusti.

Thai Retailers Association och Bank of Thailand avslöjade undersökningen av Retail Sentiment Index för augusti 2022 fredagen den 9 september att Retail Sentiment Index (RSI) i augusti ligger i en stabil takt med julis index. Undersökningen rapporterade att även om fler konsumenter började spendera pengar och leva som pre-pandemin, är ett antal företagare fortfarande oroade över inflationen på grund av den högre ränteutvecklingen och höjningen av minimilönen med 5-8 procent, vilket kan påverka företagarnas kostnader.

Indexet indikerade också att entreprenörernas förtroende bara kan visa en liten förbättring under de kommande tre månaderna eftersom verksamheten fortfarande återhämtar sig och operatörerna fortfarande är oroade över de stigande kostnaderna och priserna på produkter.

TRAs vicepresident Chatchai Tuongratanaphan uppgav att även om människor började leva normalt, hade utgifterna per sedel minskat medan frekvensen av shopping hade ökat något. Same Store Sale Growth (SSSG-MoM) i verksamheten hade också minskat i augusti, jämfört med tidigare månader.

FOTO: workpointtoday

Han betonade: "Undersökningen visar att konsumentbeteende saktar ner deras utgifter, vilket försvagar köpkraften och de totala utgifterna. Det beror delvis på oro för hushållens skulder och inkomster som inte har återhämtat sig helt. Därför köper konsumenterna bara nödvändiga varor och minskar lyxkonsumtionen, vilket inte är ett särskilt gott tecken.”

Enligt undersökningen trodde majoriteten av företagarna, som står för 40 procent, att priset på produkter kommer att öka till högst fem procent. Cirka 70 procent av företagarna i undersökningen ansåg också att högre inflationstakt som driver höga priser på hemmamarknaden är den mest oroande faktorn för företagens återhämtning efter pandemin.

"Regeringen bör därför snarast vidta åtgärder för att stimulera köp och inhemsk konsumtion genom att till exempel omimplementera "Shop Dee Mee Kuen"-projektet och höja kreditgränsen till 100,000 XNUMX baht för att stimulera utgifterna bland människor med hög köpkraft eller återupprätta 'Half-Half' och 'Thai Tiew Thai'-projekten fram till slutet av året”, tillade Chatchai.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=–=–=–=–==-

Behöver du en Covid-19-försäkring för din nästa resa till Thailand? Klicka här.

Följ oss på Facebook

Gå med oss ​​på LINE för att bryta varningar!

National News Writer på The Pattaya News. Nop är född och uppvuxen i Bangkok och tycker om att berätta historier om sin hemstad genom sina ord och bilder. Hennes utbildningserfarenhet i USA och hennes passion för journalistik har format hennes genuina intressen för samhälle, politik, utbildning, kultur och konst.